Współpraca ze szkołą językowa za granicą: jak ją nawiązać?

Współpraca ze szkołą językowa za granicą: jak ją nawiązać? Tutaj odnajdziecie praktyczne wskazówki jak zabrać się za efektywne poszukiwanie partnera do mega inspirujących projektów międzynarodowych pomiędzy różnymi placówkami o zbliżonym profilu działalności.

Większość świadomych właścicieli szkół językowych, poszukuje rozwiązań, które mogłyby przybliżyć uczniom poznawany język obcy. Bardzo często są to lekcje kulturowe, ale coraz częściej również kontakty międzynarodowe między rówieśnikami.

Takie działanie wydaje się mieć więcej zalet niż wad. Pozwalają przede wszystkim na konfrontację wiedzy naszych dzieci (a tym samym efektów pracy nauczyciela) z wiedzą rówieśników spoza granic naszego kraju. Uświadamiamy dzieciom, że nauka języków nie jest dla ocen czy testów. Udowadniamy, że ich codzienny wysiłek przynosi efekty. Pokazujemy, że potrafią w prostych dialogach zadać pytanie i zrozumieć odpowiedzi. Uczymy tolerancji oraz tworzenia relacji. Budujemy w ten sposób świadomych, otwartych, Europejczyków, obywateli Świata, którzy mają odwagę go poznawać.

W tych działaniach z pomocą przychodzi nam niezastąpiony internet. Rozpoczynamy od wyszukania potencjalnych partnerów, a następnie nawiazujemy z nimi kontakt mailowy lub telefoniczny. Kolejnym etapem jest uzgadnienie wspólnego pomysłu oraz jego realizacja w formie projektu. Szczęśliwy finał w postaci podekscytowanych dzieci, którym otworzyliśmy okno na świat jest naszą nagrodą.

Przygodę rozpoczynamy od wyszukania potencjalnego partnera w sieci internetowej. Dobrze byłoby, aby nasze placówki miały wspólny profil działania. Tak jak to jest w przypadku Gaduły, skupiliśmy się na szkołach językowych o zbliżonej filozofii do naszej. Aktywny angielski dla aktywnych dzieci. Angażowanie wszystkich zmysłów podczas zajęć oraz nauce na bazie projektów. Krótko mówiąc szukaliśmy ludzi, którzy z pasją i zaangażowaniem wykonują swoją pracę.

Kolejnym krokiem jest zwięzłe przedstawienie naszych pomysłów i planów, potencjalnemu partnerowi. Z pewnością pomysł zachwyci i rozpoczniecie efektywną i długotrwałą współpracę.

Zastanawiacie się pewnie co może być tematem projektu. Prawdopodobnie wielu z Was przysżły do głowy niezwykle wyszukane pomysły. Bardzo dobrze! Natkomiast ja proponuję, zacząć od czegoś ciut bardziej przyziemnego. Tematu, który jest bliski dzieciom oraz takiego o jakim będą mówić z przyjemnością i zaangażowaniem.

Lunch project:

Pychota! Sprawdzi się doskonale, ponieważ zwroty „I have potatoes for lunch” lub „I like…” „I don’t like..” wprowadzamy już na początku nauki języka przez nasze Skarby. Możemy sfotografować jedzenie naszych dzieci, a następnie pozwolić im je opisać. Tak przygotowany filmik wysyłamy mailem do odbiorcy i czekamy na odpowiedź.

Weather exchange:

Można pokusić się również o zabawę w wymianę informacji pogodowych w naszych krajach. Prawdopodobnie będą się odrobinę różnić i o to chodzi. Poznajmy się lepiej i środowiska w których żyjemy. Temat można rozwinąć o strefy czasowe pomiędzy naszymi krajami. Jest mnóstwo możliwości.

Describe a pet/toy/video game/cartoon:

W tym projekcie możemy zobaczyć jak nasze dzieci przedstawiają swoim rówieśnikom z innego kraju swoje pasje. Coś fantastycznego.  Stosując proste zdania i zwroty „My pet has got..”  „two eyes and one tail” „It’s happy” . nasze dzeci mogą się komunikować.

Skype call:

Rozmowa na żywo z obcokrajowcem, często dorosłych przyprawia o lekki ból brzucha i dreszcz emocji. Wyobraźcie sobie wasze dzieciaczki. Jeśli będzie to rozmowa sterowana, tematyczna w zakresie językowym na poziomie rozmówców, może być tylko niezapomnianym, cudownym doświadczeniem, które przez wiele tygodni będzie przywoływało poczucie dumy u naszych dzieci. A o to właśnie chodzi! O budowanie poczucie własnej wartości oraz poznawanie swoich własnych możliwości.

Pomysłów można mnożyć tysiące. Czasami warto posłuchać o czym mówią dzieci w trakcie swobodnych rozmów między sobą. To naprawdę może inspirować i stać się początkiem świetnego unikatowego projektu.Ten proces doskonale opisany jest na stronie Genki English.

Powodzenia 🙂

Leave a comment